Kategorier
Nyheter

Nu ska Wernersson tävla mot idolerna

När Richard Göransson vann sin första STCC-titel 2004 var Andreas Wernersson tio år och hade precis börjat prova på karting. Nu ska Wernersson tävla mot sina barndomsidoler i Sveriges elitklass i banracing.
– Det ska bli riktigt kul att få tävla mot Göransson och de andra jag såg upp till när jag var liten, säger han inför STCC-premiären på Knutstorp.

19-årige Andreas Wernersson har dominerat i junior-SM de två senaste säsongerna med två raka guld och är tveklöst en av de största talangerna i svensk racing. Men det var inte givet med en karriär på fyra hjul. Han var tio år när hans pappa (Thomas Andersson) kom hem med en gokart.
– Jag spelade fotboll och var väl inte jätteintresserad av gokart. Pappa tvingade med mig på en träning men jag tyckte inte det var så kul, vi hade väl inte de bästa grejerna, berättar han.
Men pappa stod på sig.
– Han tvingade med mig igen och snart började det fungera bättre, säger han och därmed var motorsportkarriären inledd.

Kartingframgångarna ledde så småningom till ett fabrikskontrakt med ett holländskt team.
– Jag var 15 år och fick tävla utomlands med bra förutsättningar.
2010 ville han vidare och det blev banracing och JTCC. Men ett svajigt reglementet i serien gjorde att skillnaderna var stora mellan bilarna.
– Jag körde en Citroen och blev sjua första året och trea andra året. Men det var svårt, jag visste från början att jag var chanslös mot en del andra bilar i serien.
2012 blev JTCC en enhetsklass med Renault Clio och när de tekniska förutsättningarna blev lika för alla visade Wernersson hur bra han är. Seger både 2012 och 2013 ledde till en provkörning med Brovallen Design och så småningom till en plats i STCC-finalen på Mantorp. Där presterade han över förväntan med att var näst snabbast i ett av testerna och han blev nia och sexa i de båda racen.

Efter finalen fortsatte dialogen mellan Andreas Wernersson och Brovallen Designs ägare Tobias Johansson och till slut ledde det fram till ett avtal om STCC 2014 i Team Kia.
– Mitt mål har alltid varit att tävla i DTM och nu får jag köra en bil som liknar DTM-bilen.
De flesta bilsportungdomar brukar drömma om Formel 1 men Andreas Wernersson är ett undantag.
– Jag förstod tidigt att jag aldrig kommer att tävla i F1, faktum är att jag aldrig varit så intresserad av att tävla i formelbilar.
Samtidigt har han en realistisk syn även på möjligheterna att komma till den tyska premiumserien DTM.
– Det är nästan lika svårt att få en plats i DTM som Formel 1 men det är ändå viktigt att ha en dröm.
Men innan dess ska han alltså tampas med Sverigeeliten i STCC och det kommer att bli nog så tufft.
– Jag är en vinnarskalle och har alltid ställt upp för att vinna. När det gick så bra på Mantorp kände jag att jag kan spöa allihop men efter testerna på Knutstorp har jag insett hur tufft STCC är. De flesta har gjort STCC-debut när de varit fem år äldre än vad jag är nu och jag förstår att det kommer att bli svårt att vinna serien.

Samtidigt klargör han att han inte kommer att vika ner sig.
– Göransson är en förare som jag alltid sett upp till och han och några till är supersnabba. Men jag är ganska respektlös och kommer inte att lämna en enda centimeter, oavsett om det står Göransson på bilen som är bredvid.

Vad har du för målsättning inför säsongen?
– Blir jag topp fem i år är jag nöjd, blir jag sämre kommer jag att vara besviken, säger Wernersson som känner att han behöver många fler mil i bilen för att komma ikapp de som tävlat i biltypen sedan starten 2012.
– Testförbudet gör det inte lättare för oss nya. Flera av de bästa har redan tävlat med den här bilen i två säsonger och vi nykomlingar ligger långt efter. Jag behöver nog några tävlingar för att hitta känslan i bilen.

Vad blir din största utmaning?
– Det är att lära sig bilen. Innan finalen på Mantorp hade jag aldrig kört en bakhjulsdriven bil och STCC-bilen är svår att lära sig, den påminner inte om någonting annat jag kört. Jag tycker det är svårt att veta när man är på väg att låsa upp bromsarna och det är svårt med gaspådraget eftersom den är så motorstark, den driver ut när man går på gasen. Men jag lär mig hela tiden, jag tycker jag lärde mig något nytt varje varv vi körde under testerna på Knutstorp.
Han väljer att ligga lågt inför premiären.
– Jag tar det för vad det är, det kommer att bli väldigt svårt att vinna något race.

Om du får välja, att bli totalfyra i serien eller att vinna ett enskilt race under säsongen men ha en sämre totalplacering?
– Att vinna ett race. Skulle jag ligga tvåa i något race kommer jag att ta stora risker för att vinna, det skulle betyda så otroligt mycket.
Att unge men ändå rutinerade Linus Ohlsson ansluter till Team Kia till premiären ser Wernersson som en stor fördel för teamet. Ohlsson är en av dem som redan tävlat i två säsonger med bilen och han är den enda icke Volvo- eller BMW-förare som vunnit race i biltypen (Ohlsson vann två race i TTA-serien 2012, då tävlade han i en Saab). Wernersson, Ohlsson (23 år) och Mattias Lindberg (20 år) är alla bekanta sedan tidigare.
– Jag känner Linus och Mattias väldigt bra, båda är lätta att prata med. Vi kommer att ha ett bra driv i teamet.

Hur kan Linus hjälpa dig och Mattias?
– Linus är minst lika snabb som de andra toppförarna och han är dessutom en väldigt trevlig person. Med hans hjälp kommer vi att hitta rätt inställningar snabbare och det är ett stort plus för teamet.

Om vi tittar framåt, vad gör Andreas Wernersson om tio år?
– Förhoppningsvis är jag professionell förare i någon bra serie i ett bra team. Min dröm är att kunna leva på att köra bil och ha roligt, var jag gör det är mindre intressant.