Kategorier
Nyheter

Linus Ohlsson åker till Knutstorp för att vinna

– Jag vill vinna, det finns inget annat mål. Jag har slagit dem förr och jag kan göra det igen.
Med fyra heatsegrar de två senaste säsongerna på meritlistan är det klart att Ohlsson har höga mål inför premiären. Han vet hur STCC-bilen ska ställas in och köras för att stå högst upp på pallen.
För faktum är att Linus Ohlsson är den enda förare utanför Volvo- och BMW-teamen som vunnit race med den nya STCC-bilen. Det var 2012 i TTA-serien, han körde då en Saab och vann två race och blev totaltvåa.
Men nu ska han köra en Kia Optima i premiären på Ring Knutstorp, en möjlighet som dök upp bara drygt en vecka innan årets första race.
– Jag var inställd på att inte köra någonting när Tobias (Johansson) ringde. Jag sade ja direkt, berättar han.
23-årige Linus Ohlssons började sin karriär i karting. Och självklart var det pappa (Mats) som låg bakom sonens tävlande.
– Pappa var intresserad men hade inte tävlat själv och han ville att jag skulle köra. Vi testade hyrkart, det var kul och jag var snabb, berättar han.
Det slutade med inköp av kart till både son och pappa men karriären fick väl ingen flygande start direkt.

– Vi tränade ihop men jag lade av när jag var nio. Han köpte en för stor kart till mig och när jag började tävla blev jag rädd när de andra knuffade av mig.
Men tävlingsuppehållet blev inte så långt.
– Jag gjorde comeback som elvaåring, säger han och skrattar åt minnet.
Sedan dess har han tävlat varje säsong.
– Pappa lade av när jag var 13, då körde jag ifrån honom.
2006 nådda han höjdpunkten i kartingkarriären när han blev tvåa i NEZ med förare från nio olika länder.
Från säsongen 2007 började han tävla med täckta bilar i SLC-serien, parallellt med karting. Från 2008 var det JTCC som gällde. Men JTCC-karriären började lite skakigt.
– Jag fick kontakt med Kenneth Hansen (rallycrosslegendar) och vi startade ett team. Jag fick sponsorhjälp med en Citroën och så skulle jag och pappa bygga en bil – vilket vi aldrig hade gjort. Det kom en hög delar från Kenneth Hansen men inte ett skit passade. Vi lade många timmar på det bygget…

Men till slut var bilen klar och nu skulle det tävlas.
– Vi började testa men det var inte mycket som funkade. Vi visste ingenting om hur en bil skulle ställas in.
Resultatet första säsongen är inte mycket att orda om, det blev en blygsam placering totalt.
I den vevan kom han in på racinggymnasiet i Mjölby (där gick även teamkamraten Mattias Lindberg) och på gymnasiet skaffade han sig både körerfarenhet och mer kunskap om tävlingsbilar. Till andra säsongen (2009) hade han bättre ordning på det mesta och nu började resultaten komma.
– Första racesegern kom i Göteborg, det var häftigt. Faktum är att jag var första tävlingsbil på banan i Göteborg när banan var ny 2008, inför vårt första test såg jag till att jag stod först i kön, säger han och skrattar.

Inför finalen 2009 var det fem-sex förare som hade chansen att vinna totalt och efter en dramatisk final var det Linus Ohlsson som var svensk juniormästare.
– Efter guldet ville jag vidare, jag ville köra framhjusdrivet och kollade på STCC. Jag hade kontakt med en del team, närmast var det med Nika Racing och Chevrolet. Men det sprack och då började titta på bakhjusdrivet istället, Camaro Cup och Porsche. Jag ringde till dåvarande Porschegeneralen Thomas Johansson och frågade om han visste något team som behövde förare. Han ringde tillbaka efter en stund och frågade om jag ville köra för Flash Engineering och det var skithäftigt.
Han körde en säsong i en äldre bil och året därpå bytte han team till Xlander Racing och det blev en hel säsong med en ny bil. Även om det stundtals var tufft med ekonomin gjorde han en bra säsong och blev totaltrea i mästerskapet.
– När vi tävlade i Karlskoga det året blev jag kontaktad av David von Schinkel i Team Tidö och han ville att jag skulle köra Porsche för hans team året därpå. Men jag sade att jag hellre ville köra i det nya TTA-mästerskapet och då sade David att då kör vi där istället.

Och så blev det. När TTA startade i Karlskoga våren 2012 var det ett mycket meriterat startfält som rullade ut på banan vid Gelleråsen. Ingen hade räknat med att en relativt okänd 21-åring från Jönköping skulle lyfta den finaste pokalen efter den dagen men så blev det. Linus Ohlsson tog pole position och ledde racet från start till mål i sin Saab.
– Det fanns inte någon som trodde att jag skulle hålla hela racet. Men när jag såg i backspegeln att Richard Göransson låg bakom mig men inte hängde med kändes det riktigt bra för självförtroendet. Den dagen är mitt bästa racingminne så här långt, säger han.
Linus Ohlsson tog ytterligare en seger den säsongen och blev totaltvåa i serien, en skräll i Motorsverige. En skräll som också gjorde att han blev kontaktad av Volvo och parterna skrev ett treårskontrakt.

Och han gjorde en bra säsong även 2013, totalfyra och två racesegrar men tråkigt nog blev det ingen fortsättning med Volvo.
– Det fanns en uppsägningsklausul i kontraktet och den utnyttjade Volvo. Kontraktet sades upp till sista november på grund av omfördelning av resurserna, bland annat med tanke på satsningen i Australien på V8 Supercar. Men jag hade ändå ett visst hopp om att det skulle kunna bli en fortsättning men i februari kom definitivt besked. Det överlägset tyngsta besked jag fått i min karriär och jag vet att det inte var roligt för Volvo heller, säger Linus Ohlsson.
Så sent på säsongen är det svårt att att sy ihop något nytt.
– I och med att jag var fabriksförare tappade jag kontakten med mina tidigare sponsorer och samtidigt ville jag vara lojal mot Volvo tills jag fick definitivt besked.

Som nämnts hade han givit upp hoppet om att tävla den här säsongen men då kom samtalet från Tobias Johansson.
– Jag är otroligt tacksam för att jag fått den här chansen av Team Kia och Brovallen Design. Med hjälp av Kia tror jag att teamet kommer att bli ännu bättre än förra året och även om Volvo självklart är favorit så är det ju faktiskt så att i grunden har vi samma material. Jag vet hur jag vill ha bilen och med Tidö visade vi att det går att vinna även i ett team med mindre resurser, säger han och han tror att de nya däcken kommer att var en fördel.
– Volvos försprång kommer inte att vara lika stort.

Vad är din styrka som förare?
– Det är att jag snabbt kan anpassa mig efter det som händer, jag funderar inte så mycket. Jag kan köra fort även om bilen inte är helt perfekt. Jag kör mitt race och jag är heller inte rädd för att försöka hitta nya lösningar och chansa lite om det inte funkar. Jag tror att många förare tänker för mycket när de kör, säger han.
Och han åker alltså till Knutstorp för att vinna. Någon annan tanke finns inte.
– Visst är jag lite rattrostig och jag var ju inte med på testerna för två veckor sedan. Men jag har kört den här bilen i två säsonger och det kommer inte att ta många varv innan jag är inne i det igen.

Det ser ut att bli regn till helgen, vad säger du om det?
– Jag blir inte ledsen, när det är blött hänger det mer på föraren och det är en fördel för mig.

Vad gör Linus Ohlsson om tio år?
– Då är jag 33 år och jag hoppas jag är fabriksförare i en internationell serie som V8 Supercar, DTM eller WTCC. Men jag kommer inte att vara jätteledsen om jag kan fortsätta köra i STCC med rätt förutsättningar.